شناسایی هورمونی که در چاقی نقش دارد

 بافت چربی قهوه ای نوع مفیدی ازچربی است که به عنوان کوره یا بخاری بدن عمل می کند و با سوزاندن انرژی و قند تولید گرما  می کند. تحقیقات قبلی نشان داده  است افراد چاق دارای مقادیر کمی از بافت  چربی قهوه ای هستند، حال دانشمندان  به علت  احتمالی این موضوع دست یافتند. غلظت هورمون ویژه ای دربدن افراد چاق افزایش می یابد که از فعالیت بافت چربی قهوه ای جلوگیری می کند و در چاقی و ابتلا فرد به دیابت نقش دارد.

 محققان دانشگاه مک مستر در اونتاریوی کانادا نتایج این تحقیق را در مجله ی Nature Medicineمنتشر نمودند. آنها می گویند: در بدن دو نوع سروتونین وجود دارد، سروتونین ماده ای است که دربدن تولید و به عنوان انتقال دهنده ی عصبی عمل می کند،  این ماده  پیامهای عصبی را از یک  ناحیه  ازمغز به ناحیه ی دیگرمخابره می کند. اگر چه بیشتر مردم با نوعی از سروتونین که بر خلق و خو و اشتها تأثیر می گذارد آشنا هستند اما این نوع سروتونین تنها 5 درصد از سروتونین  موجود در بدن را تشکیل می دهد.95 درصد دیگر که تحت عنوان سروتونین محیطی  شناخته می شود، درجریان خون در سراسر بدن گردش می کند.

 محققان می گویند: این نوع سروتونین(محیطی) موجب کاهش فعالیت بافت چربی قهوه ای می شود. این اولین تحقیق در نوع خود است و در آن دانشمندان نشان دادند که ممانعت ازعملکرد این نوع سروتونین موجب افزاش فعالیت  چربی قهوه ای  می شود.

پرفسور Steinbergمی گوید: نتایج بدست آمده بسیار حیرت آور است و نشان  می دهد ممانعت  از عملکرد این هورمون ممکن است به معکوس نمودن چاقی و بیماریهای متابولیک مرتبط با آن  از جمله  دیابت  بسیار کمک کند.

پرفسور Steinbergوهمکارانش با ممانعت ازعملکرد آنزیمی  بنام تریپتوفان هیدروکسیلاز یا Tph1درموش که در تولید بخش اعظمی از سروتونین در بدن نقش دارد، توانستند فعالیت چربی قهوه ای را درسوزاندن کالری بهبود  دهند.

موشهایی که با دستکاری ژنتیکی فاقد آنزیم Tph1بودند یا از فعالیت این آنزیم در آنها ممانعت شده بود اگرچه با رژیم  پرچرب تغذیه شدند اما به دلیل بهبود توانایی بافت چربی قهوه ای آنها درسوزاندن کالری از ابتلا به چاقی ، بیماری کبد و پیش دیابت محافظت شدند.

حقایقی درباره ی بافت چربی قهوه ای

·        چربی قهو ه ای با سوزاندن کالری در بدن حرارت تولید می کند.

·        انسان ها و پستاندارانی که میزان چربی قهو ه ای بالاتری دارند دیرتر در برابر سرما احساس لرز می کنند.

·        چربی قهوه ای عمدتاً در اطراف گردن وجود دارد.

پرفسور khanیکی از نویسندگان این مقاله می گوید: رژیم غذایی غربی که حاوی چربی بسیار زیادی است محیطی را در بدن ایجاد می کند که می تواند باعث افزایش مقدار سروتونین در بدن شود.

او می افزاید: افزایش سروتونین به مقدار زیاد، چیز خوبی نیست، بدن ما احتیاج به تعادل دارد و چنانچه مقدار این ماده بسیار زیاد شود، فرد به دیابت، کبد چرب و چاقی مبتلا خواهد شد.

علاوه بر این پرفسور Steinbergتوضیح می دهد که افزایش بسیار زیاد سروتونین محیطی مانند ترمز پارکینگ بروی چربی قهوه ای است شما با فشردن پدال گاز نمی توانید حرکت کنید.

اومی افزاید: ممانعت از سروتونین محیطی تأثیری بر سروتونین مغزیا عملکرد سیستم عصبی مرکزی ندارد این درست برخلاف داروهای کاهش وزن اولیه ای است که با سرکوب اشتها سبب تغییرغلظت سروتونین درمغزمی شوند.  چنین داروهایی با عوارض و افزایش  خطر افسردگی  وخودکشی در ارتباطند و به همین دلیل است  ما به جای  کاهش اشتها  باید بروی  افزایش  مصرف انرژی  تمرکز کنیم.

 محققان درحال بررسی داروهایی هستند که ممانعت کننده های آنزیمی Tph1می باشند تا تولید  سروتونین محیطی را کاهش دهند.

اخیراً درمجله ی "اخبار پزشکی امروز" تحقیقاتی درباره ی چربی قهوه ای  منتشر شده بود که نشان می داد یک مسیر پیام رسانی  متفاوت  برای مصرف گلوکز مجزای ازانسولین در این بافت وجود دارد و دانشمندان قصد دارند  با تولید  داروهای جدید که این مسیر را هدف قرار می دهد  دیابت  نوع 2 را درمان کنند.

در ماه ژوئن همین سال مقاله ای درMNT(اخبارپزشکی امروز) منتشر گردید که در آن تحریک چربی قهوه ای از طریق قرار گرفتن  طولانی مدت  درهوای سرد پیشنهاد شده بود.

منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/286646.php